Architectuurprincipes
Positionering architectuurprincipes strafrechtketen[bewerken | brontekst bewerken]
De architectuurprincipes voor de strafrechtketen (SRK-principes) zijn als ontwerpconsequenties afgeleid van de strategische doelen van de strafrechtketen. Ze beschrijven de samenwerkingsafspraken in de strafrechtketen zonder uitspraken te doen over de interne organisatie van de ketenpartners.
Id | Omschrijving | |
---|---|---|
Rechtsstatelijkheid | AP0 | De wijze van organiseren en samenwerken in de strafrechtketen geeft invulling aan de rechtsstatelijke scheiding van de verschillende rollen en bevoegdheden in het strafproces. |
Samenwerken | AP1 | Samenwerking is het uitgangspunt in het ontwerp van de strafrechtketen. |
Transparantie | AP2 | De partijen in de strafrechtketen kunnen op ieder gepast moment inzage geven en verantwoording afleggen over de voortgang van zaken en de onderbouwing van besluiten. |
Aanpassingsvermogen | AP3 | De strafrechtketen kan zich telkens op een tijdige, slimme en verantwoorde manier aanpassen op veranderingen in de omgeving. |
Dienstoriëntatie | AP4 | Dienstoriëntatie is de manier van samenwerken die past bij de onafhankelijkheid en de gelijkwaardigheid van partners in de strafrechtketen, terwijl de strafrechtketen als geheel toch effectief samenwerkt. |
Differentiatie waar nodig | AP5 | De dienstverlening van de strafrechtketen is op maat afgestemd op de behoeften en de context van betrokkenen daar waar dat nodig is om recht te doen aan de rechten, afhankelijkheden en mogelijkheden van deze betrokkenen. |
Digitaal is onze taal | AP6 | De strafrechtketen verwerkt zijn gegevens digitaal en maakt gebruik van digitale mogelijkheden om werkprocessen slim te organiseren. |
Gegevenskwaliteit | AP7 | De strafrechtketen werkt met gegevens waarvan de kwaliteit bekend en geborgd is. |
Zaakgericht én persoonsgericht | AP8 | De strafrechtketen kan zowel individuele zaken afhandelen als een effectieve persoonsgerichte aanpak uitvoeren. |
Waarom juist deze architectuurprincipes?[bewerken | brontekst bewerken]
De architectuurprincipes voor de strafrechtketen geven op hoofdlijnen aan hoe de samenwerking en de informatievoorziening in de strafrechtketen moeten worden ingericht om de strategische doelen te kunnen bereiken.
In de strategie zijn die doelen nadrukkelijk breder dan alleen strafrechtpleging en omvatten ook andere instrumenten die bijdragen aan een eerlijke en rechtvaardige samenleving. Daarbij horen in ieder geval ook de symboolwerking en de normstelling van het strafrecht die tezamen met maatschappelijke partners als onderwijs en zorg bijdragen aan preventie van crimineel gedrag. De strafrechtketen zorgt voor een eerlijke, effectieve en tijdige reactie op crimineel gedrag. Bij nieuwe en grensoverschrijdende vormen van criminaliteit zijn maatschappelijke partners betrokken bij de opsporing. Bij de nazorg zijn ook weer andere partners betrokken om recidive te voorkomen en re-integratie te bevorderen.
Omdat het strafrecht een vergaande inbreuk kan maken op de rechten en plichten van betrokkenen worden de bevoegdheden van ketenpartners Rechtsstatelijk gescheiden. Hierdoor ontstaat een systeem van checks en balances. De strategisch doelen beschrijven nieuwe vormen van Samenwerken en het principe dat daarover gaat beschrijft de consequenties voor de organisatie en de informatievoorziening. Het principe van Transparantie draagt bij aan zowel de symboolwerking en de normstelling als aan de eerlijke reactie op crimineel gedrag door verantwoording af te leggen aan de maatschappij. Het principe over Aanpassingsvermogen stelt de ketenpartners in staat om snel in te spelen op nieuwe en grensoverschrijdende vormen van criminaliteit. Dienstoriëntatie is een principe dat aangeeft hoe ketenpartners effectief kunnen samenwerken met behoud van hun eigen rechtsstatelijk verantwoordelijkheden in het systeem van checks en balances. Met het principe van Differentiatie waar nodig geven we aan hoe de toegankelijkheid van het strafrecht georganiseerd wordt om recht te doen aan de verschillende behoeften van alle verschillende betrokkenen. Digitaal is onze taal is een principe dat aangeeft dat digitale gegevensverwerking de basis vormt voor de samenwerking in de strafrechtketen omdat daarmee de informatievoorziening en de procesgang het beste georganiseerd kunnen worden. Het principe van Gegevenskwaliteit geeft daarbij aan welke eisen we stellen aan de kwaliteit van de gegevens en de organisatie van de gegevensverwerking. Het principe Zaakgericht én persoonsgericht beschrijft hoe informatieverwerking georganiseerd moet worden om de informatie zo optimaal mogelijk voor meerdere strafrechtdoelen te kunnen gebruiken.
Versiebeheer[bewerken | brontekst bewerken]
De actueel geldende versie van architectuurprincipes strafrechtketen is monthly build April 2020.
Afstemming[bewerken | brontekst bewerken]
Naam | Rol/Functie | Datum | Versie |
---|---|---|---|
Architectuurconferentie Strafrechtketen | Toelichting | 11-4-2018 | V0.2 |
Architectuurraad Strafrechtketen | Inhoudelijke behandeling | 23-5-2018 | V0.9 |
Ketencoördinatiegroep Informatievoorziening Strafrechtketen (KIS) | Akkoord voor behandeling in het BKB | 31-5-2018 | V1.0 |
Bestuurlijk Ketenberaad (BKB) | Akkoord voor verdere consultatie | 7-6-2018 | V1.0 |
Ketencoördinatiegroep Informatievoorziening Strafrechtketen (KIS) | Review door alle ketenpartners | 4-2-2019 | MB 1902 |
Ketencoördinatiegroep Informatievoorziening Strafrechtketen (KIS) | Akkoord | 2-5-2019 | MB 1905 |
Architectuurraad Strafrechtketen | Plenaire behandeling | 28-6-2019 | MB 1906 |
Opdrachtgeversberaad Digitalisering Strafrechtketen | Ter bespreking Ketendoelarchitectuur | 15-4-2020 | MB April 2020 |
Opdrachtgeversberaad Digitalisering Strafrechtketen | Akkoord | 30-4-2020 | MB April 2020 |
Wijzigingen[bewerken | brontekst bewerken]
Wijzigingen en verwerking reviewcommentaar
Wijziging | Naam en organisatie | Datum | Versie |
---|---|---|---|
Analyse brondocumenten | Rob Stovers, Pieter Horchner, Kees Lucassen, Wim Heijneman | April 2018 | 0.2 |
Van 1e concept tot v1.0 | Werkgroep Modellen bijeen | 20-6-2018 | V1.0 |
Aanpassen naar MB format | Frans Smit | 14-12-2018 | MB 1811 |
Publicatieversie | AR-SRK | 1-2-2019 | MB 1902 |
Verwerken reviewcommentaar | AR-SRK | 28-6-2019 | MB 1906 |
Positionering ten opzichte van andere architectuurprincipes | Op verzoek KIS | 2-7-2019 | MB 1907 |
Toegevoegd principe Rechtsstatelijkheid | Op aanwijzing OGB | 12-12-2019 | MB 1912 |
Integratie met principes USB-architectuur | Jan de Hoog en Luuk Matthijssen | 15-01-2020 | MB 2001 |
Update bestuurlijke verhoudingen | Marc de Barse | 13-2-2020 | MB 2002 |
Aanpassingen nav OGB behandeling | AR-SRK | 15-4-2020 | MB April 2020 |
Referenties[bewerken | brontekst bewerken]
Bij de samenstelling van deze principes is gebruik gemaakt van de volgende bronnen:
Naam | Auteur/Organisatie | Datum |
---|---|---|
NORA Basisprincipes (BP) en Afgeleide Principes (AP) | NORA | Status juni 2019 |
EA V&J De afspraken | J&V | 13 april 2016 |
EA OM 2020 | OM | 5 jan 2016 |
Werk@wijzer USB 7.0 | USB –AR | 8 feb 2018 |
Richtinggevende uitspraken SRK | Werkgroep SRK (WAS) | 10-12-2014 |
INDOORS Architectuur | Rechtspraak | 2015 |
Bestemmingsplan IV 2018-2022 | Politie | 18 okt 2017 |