Definitie en doel van de HKBA
De Handreiking KetenBusinessAnalyse is een aanpak die samenwerking in de strafrechtketen verbetert. Door het zorgvuldig analyseren van verantwoordelijkheden tussen ketenpartners ontstaat betere en beter samenhangende dienstverlening. Dit zorgt ervoor dat veranderopgaven in publieke ketens hun doel bereiken.
De HKBA is een product van de Strafrechtketen Architectuurraad (SRK-AR) ontwikkeld in opdracht van het Informatieberaad. Vragen en suggesties zijn welkom bij het Ketenbureau van de strafrechtketen.
De HKBA is een gestructureerde aanpak[bewerken | brontekst bewerken]
- voor het onderkennen en beleggen van verantwoordelijkheden bij een veranderopgave (wetswijziging) of bij onduidelijkheden in de uitvoering tussen ketenpartners
- voor het inzichtelijk maken van de benodigde ondersteuning met mensen en middelen
Met de HKBA kun je[bewerken | brontekst bewerken]
- kritisch nadenken over de wettelijke basis van een verandering en wat deze betekent voor de implementatie.
- verhelderen en onderbouwen wie verantwoordelijk is voor producten en diensten in de keten.
- eventuele witte vlekken hierin signaleren en bepalen hoe hier mee om te gaan
- in samenhang de gevolgen van een verandering bepalen voor elke EIF-laag (juridisch, organisatorisch, semantisch en technisch)
- onderlinge afhankelijkheden snel in beeld krijgen
- een beheerst, stapsgewijs en onderbouwd gesprek hierover voeren met alle belanghebbenden
Met als uitkomst een breed gedragen analyse en ontwerp van de nieuwe situatie: duidelijkheid over wie wat moet doen en volgens welke voorwaarden
Met de HKBA verbeter je de vertaling van wetgeving, regelgeving of beleid naar uitvoering. Dit verhoogt je de kans van slagen van projecten.
De HKBA is met succes toegepast in meerdere projecten in de strafrechtketen. Je kunt de HKBA bijvoorbeeld gebruiken bij:
- Het implementeren van nieuwe wetgeving en beleid
- Aanpassing of herzieningen vanwege Kamermoties of nieuwe jurisprudentie
- Het doen van een ‘keten’ uitvoeringstoets
- De start van een programma of project
Wat levert de HKBA op?[bewerken | brontekst bewerken]
- Duidelijkheid over de ontwerpruimte en daarmee de beleidsvrijheid van een veranderinitiatief. Dit vormt de basis voor het ontwerp van het proces en de inrichting van de informatievoorziening.
- Duidelijke afspraken over de verantwoordelijkheden, de onderlinge diensten, de bijbehorende kwaliteitscriteria (zoals tijdigheid) en de digitalisering.
- Beter, completer beeld van impact en kosten van de verandering
- Sneller inzicht in waar de complexiteit van een implementatie zit. Hierdoor kun je bepalen welke elementen meer aandacht en diepgang vragen in de uitvoering.
- Systematisch duidelijkheid over data-eigenaarschap en wie als informatieleverancier optreedt
- Heldere richting voor de uitvoering. Daardoor sneller implementatie en minder discussies en rework.
Afbakening[bewerken | brontekst bewerken]
- De HKBA wil niet het wiel opnieuw uitvinden, maar een hiaat opvullen. Het is geen nieuwe methode voor project- of programmamanagement, wets- en beleidsvorming of de inrichting van IV-ondersteuning, maar een aanpak die helpt om ketensamenwerking goed vorm te geven
- De HKBA is niet bedoeld voor voor gebruik in één organisatie, maar voor het verduidelijken/verbeteren van ketenprocessen en samenwerking tussen ketenpartners
- De HKBA houdt zich niet bezig met het proces van wetgeving en beleidsvorming, wel met het vertalen/implementeren van de uitkomsten daarvan
- De HKBA is implementatie-onafhankelijk. Hoe de IV-ondersteuning er uit moet zien en welke technische (implementatie-)keuzes daarvoor moeten worden gemaakt zijn niet in scope.
- De HKBA is meer gericht op wat dan op hoe. Het verduidelijkt welke vragen beantwoord moeten worden en welke keuzes moeten worden gemaakt, maar schrijft niet voor in welke vorm of met welke methode. Wel wordt voor alle onderdelen een mogelijke aanpak aangereikt.