E-Portalen
Ordening
Beschrijving
E-Portalen gaat over afspraken over de opzet van portalen waarmee externen toegang krijgen tot informatie van een ketenpartner.
Toelichting
Bijvoorbeeld over gebruikerservaring en de eenvoud van aansluiting van nieuwe bronnen.
E-Portalen is onbewust van de inhoud. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Ketenbreed Slachtofferportaal of het Verkeersportaal, waar het wel om de inhoud gaat; dit zijn dan ook ketensteunpuntvoorzieningen en geen Ketencommunicatievoorzieningen.
Er is een portalenstrategie; deze geeft aanwijzingen voor het inrichten en onderscheiden van portalen. De strategie is er op gericht om van organisatieportalen over te gaan naar doelgroepportalen waarbij de klantreis centraal staat i.p.v. de taken van de organisaties. Hierbij dient de afweging gemaakt te worden tussen indeling naar doelgroep en de noodzakelijke rechtsstatelijke verhoudingen (onafhankelijkheid). De portalenstrategie promoot het actief brengen van informatie. |
De concretisering van de visie naar doelgroepen en kanalen is nog niet vastgesteld. Daarin moet duidelijk zijn welke doelgroepen, inclusief de eigen medewerkers van de ketenpartners, we onderkennen en via welke kanalen we deze bedienen en tot welke portalen dit leidt. |
Portalen beperken zich tot gebruikersinteractie. Portalen bevatten alleen presentatielogica en/of logica ten behoeve van interactie met de gebruiker. Ook houden portalen geen master- of transactiedata vast. Uiteraard moet een portaal wel logging bijhouden en mag het gebruikersvoorkeuren registreren, e.e.a. om het technisch functioneren van het portaal te monitoren. |
Voor het vastleggen van gebruikersvoorkeuren wordt eenzelfde, waar mogelijk gezamenlijke, systematiek gebruikt. |
Architectuur
Toetsingskader items[brontekst bewerken]
ID | Statement | Type | |
---|---|---|---|
Generieke Digitale Infrastructuur | UPK01 | Gebruik voor de portalen de bouwstenen van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI). | Richtlijn/standaard |
Portalen bevatten alleen presentatie- en interactielogica | UPA02 | Portalen bevatten alleen presentatielogica en/of logica ten behoeve van interactie met de gebruiker. | Aanwijzing |
Portalen houden geen master- of transactiedata vast | UPA01 | Portalen houden geen master- of transactiedata vast. | Aanwijzing |
Portalen zijn doelgroepgeoriënteerd | UPG02 | Ketenportalen zijn bij voorkeur doelgroep- (advocaat, slachtoffer, medewerker, etc.) georiënteerd. | Practice |