HKBA Bevoegdheden toewijzen (onderwerp B)

Uit ASTRA
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Waarschijnlijk zijn eerder (bij element T2 in onderwerp A) bevoegdheden onderkend. Bij dit onderwerp wordt helder gemaakt bij welke partijen deze bevoegdheden liggen. Als je dit onderwerp uitwerkt weet je dus wie in de keten waarvoor verantwoordelijk is.

Attributie (T3)[bewerken | brontekst bewerken]

Resultaat: Bepaal op basis van de wet hoe de bevoegdheden die in element A zijn bepaald (aan de actorrollen) zijn toegekend aan partijen

Waarom: dit geeft de grondslag voor de verantwoordelijkheid voor leveren van de dienst


Stappenplan

Beantwoord de vragen


A.welke partij vervult welke actorrol? We gebruiken hiervoor de begrippen partij en in het bijzonder functionaristype

  • voorbeelden van partij: COA (publiekrechtelijk rechtspersoon), organisatie (Ministerie van Justitie en Veiligheid), Belastingdienst/kantoor Utrecht (afdeling), “Onze Minister” of “OvJ” (functionaristype), verkeerstoren++ (formeel samenwerkingsverbandº)

Het resultaat van zo’n toekenning van een bevoegdheid (actorrol) aan een partij noemen we een actor.

Reflectie: in hoeverre dekt de in de wet genoemde partij de relevante belangen (effecten uit 1)?


B.waar in de wet wordt de toekenning van de bevoegdheid aan deze partij benoemd?

  • Noteer de locatie in de wet ten behoeve van traceerbaarheid; het gaat hier om attributie


Toelichting

  • Hypothese: in zijn algemeenheid noemt wet geen organisatie maar functionaristype, soms doet de Memorie van Toelichting dit wel.
  • Pas op de juiste plek de juiste granulariteit toe: wees specifiek wanneer nodig (soms verwijst de wet naar een organisatie, soms naar een functionaris, bijv. rechter commissaris, directeur penitentiaire inrichting).
  • Met beleid als basis wordt o.a. bepaald welke capability / competenties bij welke partij (organisatie/functionaristype) het best thuishoren; b.v. onderbrengen bij DJI + aanscherpen certificaties (b.v. minimaal EBHO-diploma van niveau X), en wat dit voor consequenties heeft voor de functionaristypen (salariëring, reispatroon, …).
  • Een samenwerkingsverband is een bepaalde keuze voor organisatie-implementatie, met 2 smaken:
    • òf de bijdrage van iedere participant in de samenwerking is los herkenbaar
      • gevolg: iedere bijdrage vertaalt zich in een aparte dienst & rol. Voorbeelden: "adviseren detentiegeschiktheid", "adviseren verwachte sanctie-effectiviteit (volgens RvdK)" (b.v. bij ZSM)
    • òf het gaat om een teamresultaat, waarbij de bijdrage van de individuele participanten onherkenbaar in dat teamresultaat verweven zit
      • gevolg: één dienst & rol voor het teamresultaten. Voorbeelden: "vaststellen contributie" (jaarlijks door een ledenvergadering als geheel, met een minimum aantal stemgerechtigde leden cf. Status en huishoudelijk reglement), "advies op te leggen sanctie" (door een interdisciplinair team van jeugdwerker, schuldhulpambtenaar gemeente, wijkagent, …), “formuleren zittingsplan” (door een zittingsplanner vanuit het OM-ZM-samenwerkingsverband), “meervoudige raadskamer” (die ongedeeld een vonnis velt)

Een cruciaal aandachtspunt is het toekennen van bevoegdheden aan een bestaand of nieuw opgericht samenwerkingsverband; maak duidelijk wie dan eindverantwoordelijk is (b.v. ZSM-tafel: OvJ beslist, andere partijen zijn alleen verantwoordelijk voor hun advies; verkeerstoren++).

In de grondslag (wet i.s.n.) staat:

"Onze Minister van Justitie en Veiligheid of Onze Minister van Buitenlandse Zaken meldt onverwijld aan de zorgverzekeraar op welke dag de (detentie-)periode aanvangt".

Aan wie wordt toegekend (in dit geval: attributie)?

A.welke partij vervult welke actorrol?

B.waar in de wet wordt de toekenning van de bevoegdheid aan deze partij benoemd?

  • art 24 Zvw, 4e / 5e lid (i.s.n.); attributie

In de wet (WvSv art 55c, lid1) staat:

"De ambtenaren, bedoeld in artikel 141 (…) in artikel 142 (…) stellen de identiteit van de aangehouden verdachte vast".

Aan wie wordt toegekend (in dit geval: attributie)?

A.welke partij vervult welke actorrol?

B.waar in de wet wordt de toekenning van de bevoegdheid aan deze partij benoemd?

  • WvSv art 55c, lid1; attributie


Mandaat en delegatie (T6)[bewerken | brontekst bewerken]

Resultaat: uit de wet afleiden welke bevoegdheden eventueel zijn gemandateerd of gedelegeerd.

Waarom: geeft grondslag voor de mate van verantwoordelijkheid voor leveren van de dienst, het eigenaarschap van daarbij ontstane (oorspronkelijke) gegevens en het toegangsrecht tot informatie


Stappenplan

  • Leid uit de wet af welke bevoegdheden eventueel zijn gemandateerd of gedelegeerd.
  • Dit leidt tot: Actor [mandateert/delegeert] Actorº, en een vermelding van de locatie in de wet
  • Reflecteer:
    • is deze mandatering/delegatie toegestaan, of mogelijk tegenstrijdig met (andere) wetgeving of staand beleid? Mogelijk zelfs verboden? of is aanvullend beleid nodig / wenselijk?
    • wanneer is een formeel mandaats- / delegatiebesluit nodig, en wanneer is een mondelinge afspraak of een beleidsbesluit voldoende? Of is opnemen in een functieprofiel genoeg? Zijn er  nog andere mogelijkheden?


Toelichting

  • Duidelijkheid over mandaat / delegatie is nodig voor helder gegevenseigenaarschap en ook voor autorisatie voor gegevensgebruik
  • Bij invulling van mandaat en delegatie vanuit beleid wordt o.a. bepaald welke capability / competenties bij welke partij (organisatie/functionaristype) het best thuishoren; b.v. onderbrengen bij DJI + aanscherpen certificaties (b.v. minimaal EBHO-diploma van niveau X), en wat dit voor consequenties heeft voor de functionaristypen (salariëring, reispatroon, …).
  • Attributie, mandaat en delegatie
    • Voor publiek rechterlijke organen geldt het legaliteitsbeginsel. Dit beginsel betekent onder meer dat alle overheidsacties moeten berusten op wettelijke gecreëerde en toegekende bevoegdheden.  Dit betreft zowel om privaatrechtelijke als publiekrechtelijke bevoegdheden. Hierbij geldt dat de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van publieke taken in beginsel bij de Ministers ligt .
    • Een publieke taak ontstaat en wordt toegekend door attributie:
      • Een nieuwe bevoegdheid wordt gecreëerd, en direct toegekend aan een bestuursorgaan. Dit wordt originaire bevoegdheidsverklaring genoemd en is de enige manier waarop een nieuwe bevoegdheid kan ontstaan.
      • Het begrip attributie is niet wettelijk omschreven. Konijnenbelt definieert attributie als ‘het bij wettelijk voorschrift in het leven roepen en toedelen van een publiekrechtelijke bevoegdheid’. Een wetgever schept een bestuursbevoegdheid en kent deze toe aan een bestuursorgaan.
    • Vaak wordt de publieke taak echter door een ander orgaan uitgeoefend. Hiervoor moet de taak gedelegeerd of gemandateerd worden. Zie voor meer informatie hierover het VNG rapport Attributie, mandaat en delegatie

In de concept-MvT staat: "Verwacht mag worden dat de Justitiële Informatiedienst en de Minister van BuZa de meldingen van begin- en einddatum van detentie doen".

Stel dat de definitieve MvT gaat luiden "de Justitiële Informatiedienst en de Minister van BuZa doen de meldingen van begin- en einddatum van detentie", dan lijkt de toekenning aan Justid een mandatering (te valideren aanname).

' actorrol "melder aanvang detentie" is toegekend aan functionaristype "Onze Minister JenV” '

  • mandaatontvanger = partij/overheidsorgaan "Justid"
  • mandaatverlening = functionaristype "Onze Minister JenV" mandateert actorrol "melder aanvang detentie" aan partij/overheidsorgaan "Justid“
  • grondslag = nu het (concept-) MvT (later mogelijk het mandaat-besluit)

In dit geval werden geen gemandateerde of gedelegeerde bevoegdheden gevonden in de wet.