HKBA MKBA
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Resultaat: bepalen wat de directe en indirecte effecten zijn van de voorgenomen verandering voor de maatschappij (kwantitatief en kwalitatief) in relatie tot de doelstellingen. Hoe verhoudt de maatschappelijke meerwaarde dit zich tot de kosten voor de transformatie en de operatie?
Twee methodes (kwalitatief en kwantitatief)[bewerken | brontekst bewerken]
Opzet van een MKBA[bewerken | brontekst bewerken]
- de probleemanalyse
- In de probleemanalyse wordt beschreven wat het probleem (knelpunt of kans) is waarvoor een oplossing wordt gezocht, wat de oorzaken zijn en hoe het probleem zich naar verwachting in de toekomst zal ontwikkelen. De probleemanalyse beschrijft ook de randvoorwaarden waarbinnen een probleem moet worden opgelost
- het nulalternatief.
- Het nulalternatief geeft de meest waarschijnlijke ontwikkeling aan die zich zou voordoen als de verandering niet wordt doorgezet. Meestal wordt veronderstelt dat alles bij het oude blijft, maar er kunnen ook andere keuzes worden gemaakt. Het nulalternatief dient als referentie waartegen de effecten van de verandering worden afgezet. Het nulalternatief helpt inzichtelijk te maken welke effecten specifiek zijn toe te schrijven aan de verandering.
- de voorgestelde maatregel(en) en varianten/alternatieven.
- De definitie van een beleidsalternatief beschrijft een maatregel die naar verwachting bijdraagt aan de oplossing van het probleem en die in de MKBA zal worden geanalyseerd. De definitie omvat in elk geval de acties/maatregelen die worden genomen, de middelen die daarvoor nodig zijn, en de resultaten die naar verwachting worden bereikt.
- aansluiting bij de voorliggende besluiten: welke vragen beantwoordt de MKBA?
- de kosten van de beleidsmaatregelen.
- keuze voor omgevingsscenario’s (korte of lange termijn).
(ontleend aan Romijn, G. en G. Renes (2013), Algemene leidraad voor maatschappelijke kosten-batenanalyse, Den Haag: CPB/PBL.)
Geïntegreerde Business Case[bewerken | brontekst bewerken]
Voorbeeld | Baseline | Target A | Target B | ... | Bron |
---|---|---|---|---|---|
Toegevoegde businesswaarde (bv. KPI's) (run) | Quality of Service eisen | ||||
Aantal extra zaken behandeld per maand | |||||
Toename tevredenheid afnemers | |||||
Administratieve last voor burger | |||||
Aantal zaken dat herzien moet worden (foutmarge) | |||||
... | |||||
... | |||||
Exploitatiekosten operationeel (run) | Implementatie alternatieven | ||||
Mensen (aantal fte per discipline) | |||||
Middelen (ICT infrastructuur, licenties, ...) | |||||
... | |||||
Transformatiekosten (eenmalig) (change) | Transformatie roadmap | ||||
Mensen (training, reorganisatie) | |||||
Middelen (ICT ontwikkeling, implementatiekosten, technische schuld) | |||||
... | |||||
Vergelijkingsindicatoren | |||||
NPV (net present value) van de investering | |||||
ROI (return on investment) tijd | |||||
Afname kosten gedurende 5 jaar | |||||
Arbeidsproductiviteit |