HKBA Simulatie

Uit ASTRA
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Resultaat: het voorgenomen proces nabootsen met actoren om zo veronderstellingen/keuzes te toetsen aan de tacit knowledge van betrokkenen


Waarom:

  • vroegtijdige en goedkope toets of met de voorgenomen Inrichtingskeuzes (I) de bedoelde prestaties zullen worden behaald
  • opleidingsrol: nieuwe proces en casuïstiek leren kennen (op speelse manier)
  • netwerkfunctie
  • kan nieuwe wetsteksten of beleid opleveren


Voorbeelden

1. Simulatiedag[bewerken | brontekst bewerken]

Doel: Beproeven uitkomsten van Business Analyse met mensen uit de uitvoeringspraktijk

Vorm:

  • Fysieke meeting zodat maximale interactie kan worden bereikt
  • Medewerkers die het werk in de praktijk gaan uitvoeren en soms daar ook nu al betrokken in zijn
  • Medewerkers die zicht hebben op de huidige processen en interacties
  • Casussen naspelen (handmatig of serious gaming)

Learnings ophalen:

  • Vroegtijdige en goedkope toets of met de voorgenomen Inrichtingskeuzes (I) de bedoelde prestaties (T.1, T.5B) zullen worden behaald
    • Werkt de verdeling van verantwoordelijkheden en diensten zoals beoogd?
    • Constateren ze nadelen die in de analyse niet naar voren zijn gekomen?
    • Hebben ze nog aanvullingen die niet meegewogen zijn

Resultaten:

  • Kan nieuwe wetsteksten of beleid opleveren
  • Kan evaluatie en leerpunten opleveren die meegenomen moeten worden in de uitwerking van de analyse
  • Kan draagvlak of juist weerstand opwekken voor de geschetste oplossing
  • Kan blinde vlekken in de uitwerking aan het licht brengen
  • Kan medewerkers in verbinding brengen die over verschillende organisaties in het proces betrokken zijn, soms de eerste keer dat ze elkaar fysiek treffen, naast het digitale contact

Een simulatiedag is voor het draagvlak van de uitkomsten maar ook voor de mogelijkheid die de inspraak biedt voor de kwaliteitsverbetering van de analyse van grote toegevoegde waarde.

Overige positieve resultaten

  • Opleidingsrol: nieuwe proces en casuïstiek leren kennen (op speelse manier)
  • Netwerkfunctie: mensen leren elkaar kennen, en samenwerking wordt beproefd, communicatielijnen kunnen daardoor verkort worden
  • Geeft medewerkers de mogelijkheid invloed uit te oefenen op de resultaten waarmee ook de uiteindelijke uitkomst van de resultaten meer gedragen is door mensen uit de uitvoering

2. Quality of Service onderzoek in het voorgenomen proces[bewerken | brontekst bewerken]

  1. kies drie zakelijke transacties in je samenwerkingsnetwerk
  2. onderzoek kort de (groene) informatie- en (blauwe) documentele diensten achter de (rode) originele diensten
  3. onderzoek wat een “klantvriendelijke manier” is om deze dienst te leveren. Bespreek welke QoS-indicatoren zouden kunnen worden kunnen worden gebruikt om deze klantverwachtingen te meten.
  4. beschrijf voor elk van de drie transacties een QoB (quality of business service), een QoI (quality of information service) en een QoD (quality of documental service)
  5. kun je uit je lijst van QoS'en potentiële knelpunten identificeren die moeten worden aangepakt in de implementatiefase?

3. Samenwerking onderzoeken met focus op QoS[bewerken | brontekst bewerken]