HKBA Simulatie
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Resultaat: het voorgenomen proces nabootsen met actoren om zo veronderstellingen/keuzes te toetsen aan de tacit knowledge van betrokkenen
Waarom:
- vroegtijdige en goedkope toets of met de voorgenomen Inrichtingskeuzes (I) de bedoelde prestaties zullen worden behaald
- opleidingsrol: nieuwe proces en casuïstiek leren kennen (op speelse manier)
- netwerkfunctie
- kan nieuwe wetsteksten of beleid opleveren
Voorbeelden
1. Simulatiedag[bewerken | brontekst bewerken]
Doel: Beproeven uitkomsten van Business Analyse met mensen uit de uitvoeringspraktijk
Vorm:
- Fysieke meeting zodat maximale interactie kan worden bereikt
- Medewerkers die het werk in de praktijk gaan uitvoeren en soms daar ook nu al betrokken in zijn
- Medewerkers die zicht hebben op de huidige processen en interacties
- Casussen naspelen (handmatig of serious gaming)
- berekenen benodigde capaciteit in mensen & middelen (statisch of discrete event simulatie)
Learnings ophalen:
- Vroegtijdige en goedkope toets of met de voorgenomen Inrichtingskeuzes (I) de bedoelde prestaties (T.1, T.5B) zullen worden behaald
- Werkt de verdeling van verantwoordelijkheden en diensten zoals beoogd?
- Constateren ze nadelen die in de analyse niet naar voren zijn gekomen?
- Hebben ze nog aanvullingen die niet meegewogen zijn
Resultaten:
- Kan nieuwe wetsteksten of beleid opleveren
- Kan evaluatie en leerpunten opleveren die meegenomen moeten worden in de uitwerking van de analyse
- Kan draagvlak of juist weerstand opwekken voor de geschetste oplossing
- Kan blinde vlekken in de uitwerking aan het licht brengen
- Kan medewerkers in verbinding brengen die over verschillende organisaties in het proces betrokken zijn, soms de eerste keer dat ze elkaar fysiek treffen, naast het digitale contact
Een simulatiedag is voor het draagvlak van de uitkomsten maar ook voor de mogelijkheid die de inspraak biedt voor de kwaliteitsverbetering van de analyse van grote toegevoegde waarde.
Overige positieve resultaten
- Opleidingsrol: nieuwe proces en casuïstiek leren kennen (op speelse manier)
- Netwerkfunctie: mensen leren elkaar kennen, en samenwerking wordt beproefd, communicatielijnen kunnen daardoor verkort worden
- Geeft medewerkers de mogelijkheid invloed uit te oefenen op de resultaten waarmee ook de uiteindelijke uitkomst van de resultaten meer gedragen is door mensen uit de uitvoering
2. Quality of Service onderzoek in het voorgenomen proces[bewerken | brontekst bewerken]
- kies drie zakelijke transacties in je samenwerkingsnetwerk
- onderzoek kort de (groene) informatie- en (blauwe) documentele diensten achter de (rode) originele diensten
- onderzoek wat een “klantvriendelijke manier” is om deze dienst te leveren. Bespreek welke QoS-indicatoren zouden kunnen worden kunnen worden gebruikt om deze klantverwachtingen te meten.
- beschrijf voor elk van de drie transacties een QoB (quality of business service), een QoI (quality of information service) en een QoD (quality of documental service)
- kun je uit je lijst van QoS'en potentiële knelpunten identificeren die moeten worden aangepakt in de implementatiefase?
3. Samenwerking onderzoeken met focus op QoS[bewerken | brontekst bewerken]
- Benefits
- QoS onderscheiden aan de klantzijde is een goed uitgangspunt voor knelpuntenanalyse
- kwalitatief (op dit moment)
- kwantitatief, bijv.
- over statische analyse en processimulatie, met behulp van DEMO en OIV's in Ondersteuning van doelgerichte organisatie-implementatie. DEMO en processimulatie combineren in een in de praktijk geteste methode (de Laat, Op 't Land & Krouwel, EEWC-2016)
- over het toepassen van DEMO in combinatie met Lean Six Sigma in Using triangulation in Lean Six Sigma to explain quality problems - An enterprise engineering perspectief (Ettema, PhD-thesis, 2016),
- Concerns
- geen onderscheid tussen vereiste, haalbare en geleverde QoS
- hoe lever je de QoS?