HKBA voorbeeld wetsontwerp melding in/uit detentie aan zorgverzekeraar
Deze casus is een voorbeeld van hoe de HKBA kan worden toegepast. Alle voor deze casus relevante elementen uit de top-down invalshoek worden hieronder uitgewerkt.
Aanleiding[bewerken | brontekst bewerken]
In de huidige situatie moeten justitiabelen het zelf melden aan hun zorgverzekering als ze in detentie gaan. Het recht op zorgverzekering eindigt dan namelijk 'van rechtswege'. In de praktijk gaat dit vaak mis: men vergeet een melding te doen of weet niet dat dit moet. Daarom is besloten de verantwoordelijkheid hiervoor te verleggen naar JenV.
Daartoe wordt de Zorgverzekeringswet als volgt gewijzigd:
A. In artikel 8, tweede lid, wordt "artikel 24, eerste lid," vervangen door "de artikelen 24, eerste of derde lid,".
B. Artikel 24, vierde lid, wordt vervangen door de volgende leden:
- 4. Onze Minister van Justitie en Veiligheid of Onze Minister van Buitenlandse Zaken meldt onverwijld aan de zorgverzekeraar op welke dag de periode, bedoeld in het eerste onderscheidenlijk derde lid, is aangevangen en is geëindigd. (NB: 'eerste onderscheidenlijk derde lid' gaat om het begin en einde van detentie)
- 5. De zorgverzekeraar deelt onverwijld aan de verzekeringnemer en, indien deze een ander is dan de verzekeringnemer, de verzekerde mede wanneer de opschorting is aangevangen en geëindigd.
ARTIKEL ##
- In artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van de Wet op de zorgtoeslag wordt "met uitzondering van de verzekerde, bedoeld in artikel 24, eerste of tweede lid, van die wet" vervangen door "met uitzondering van de verzekerde van wie de zorgverzekering op grond van artikel 24, eerste of derde lid, van die wet is opgeschort".
Identificatie en bestaansreden product/dienst (T1)[bewerken | brontekst bewerken]
A.Resultaat (output):
- producttype 1 = gemelde detentie-aanvang (voor bepaalde gevallen)
- producttype 2 = gemeld detentie-einde (voor bepaalde gevallen)
B.Effect / doel (outcome) + voor wie:
- justitiabelen beschermen tegen onnodige zorg(premie)kosten (50% vergeet dit)
- justitiabele loopt niet onverzekerd rond (50% vergeet dit)
- invulling zorgplicht van een zorgverzekeraar
- invulling zorgplicht voor JenV
- administratieve lastenverlichting voor zorgverzekeraar bij terugvordering premie door justitiabelen
- zorgverzekeraars beschermen tegen onnodige claims
- JenV/VWS beschermen tegen onnodige/onverwachte claims
- neveneffecten: gezin op de hoogte van detentie (privacy), gezinspolis valt uiteen (financieel)
C.Reflectie zin/proportionaliteit/subsidiariteit:
- subsidiariteit: andere mogelijkheid zou kunnen zijn: dataminimalisatie (b.v. door een schorsingsbericht of een verzekerings-overname-bericht)
‘In-het-leven-geroepen’ bevoegdheden (T2)[bewerken | brontekst bewerken]
A.Vertaal de ‘in leven geroepen’ bevoegdheid naar een dienst en definieer de actorrol die daarvan de executor is:
- wet benoemt "melden aanvang detentie“. Dit is een informatiedienst (volgens de DEMO methode, waarschijnlijk een attendering)
- dienst = melden aanvang detentie
- actorrol = melder aanvang detentie
- executie-relatie tussen actorrol en dienst: "melder aanvang detentie" is executor van "melden aanvang detentie"
B.Waar in de wet wordt de nieuwe bevoegdheid tot stand gebracht?
- grondslag = wijzigingswet Zvw (i.s.n.)
Toekenning bevoegdheden (T3)[bewerken | brontekst bewerken]
In de grondslag (wet i.s.n.) staat:
"Onze Minister van Justitie en Veiligheid of Onze Minister van Buitenlandse Zaken meldt onverwijld aan de zorgverzekeraar op welke dag de (detentie-)periode aanvangt".
Aan wie wordt toegekend (in dit geval: attributie)?
- partij/functionaristype = "Onze Minister JenV", "Onze Minister BuZa“
A.welke partij vervult welke actorrol?
- actor = actorrol “melder aanvang detentie" is toegekend aan functionaristype “Onze Minister JenV"
- actor = actorrol “melder aanvang detentie" is toegekend aan functionaristype “Onze Minister BuZa"
B.waar in de wet wordt de toekenning van de bevoegdheid aan deze partij benoemd?
- art 24 Zvw, 4e / 5e lid (i.s.n.); attributie
Toelichting
BuZa gaat over detentie die start of eindigt buiten NL voor NL burgers. Vragen die daarbij opkomen zijn:
- Buiten NL -> is er ook verschil binnen/buiten EU?
- NL burgers -> wordt hier bedoeld ingezetenen, ingeschreven, met NL-nationaliteit, of die een NL-zorgverzekering hebben? Onder wiens zorgplicht valt dit, MinJenV of MinBuZa?
Beoogde afnemers / begunstigden (T4)[bewerken | brontekst bewerken]
A.Bepaal aan de hand van de wet:
- Welke actorrol(len) is/zijn dienstafnemer (initiator)?
- De initiator van deze dienst is een monitoring-bedrijfsdienst (binnen de organisatie van "Onze Ministers"). Deze dienst staat niet in de wet benoemd, we hebben de noodzaak hiervoor zelf geconcludeerd. De grondslag is hier intern beleid.
- Dit leidt tot (zoiets als):
- actorrol = monitor detentiegebeurtenissen; deze is initiator van dienst "melden aanvang detentie”
- dienst = monitoring detentiegebeurtenissen
- executie-relatie tussen actorrol en dienst(soort): "monitor detentiegebeurtenissen" is executor van "monitoring detentiegebeurtenissen"
- grondslag = intern beleid
- wie is/zijn de geadresseerde(n) / wie heeft profijt van de dienst (begunstigde(n))?
- begunstigde = zorgverzekeraar (via Vecoso)
- mogelijk andere “begunstigde” is de justitiabele zelf en/of zijn partner, i.v.m. gezinszorgpolis (staat nu niet in de wet!)
- NB: Indirect is de justitiabele sowieso “begunstigde”, maar dan voor de bedrijfsdienst "opschorten zorgverzekering" en de informatiedienst "melden opschorting zorgverzekering". Deze analyse valt echter buiten de JenV-scope.
B.Waar in de wet wordt dienstafnemer of begunstigde benoemd?
- art 24 Zvw, 4e / 5e lid (i.s.n.)
Vereisten aan (uitvoering en resultaat) product/dienst (T5)[bewerken | brontekst bewerken]
Formuleer
a.inhoud van dienstresultaat of een dienststapresultaat
Geen bijzonderheden
b.aantal uitvoeringen van dienst(stapp)en + kwaliteitseisen (QoS)
- onverwijld ... op welke dag de (detentie-)periode aanvangt moet het tijdstip er ook bij? b.v. 's morgens ziekenhuisbehandeling, 's avonds opgepakt en in de cel gezet: wie betaalt de ziekenhuisbehandeling
c.semantiek: wat is identiteit, identiteitsvaststelling?
- wat is “detentie”: b.v. ontsnapt maar inmiddels in politiecel?; GGZ?; verlof is nog steeds onder zorg van JenV?; wel / niet elektronische detentie? verschil binnen-/buitenlandse detentie?
- om opschorten van welke zorgverzekering gaat het? basisverzekering, aanvullende verzekering?
d.uitvoeringseisen, inclusief beslisregels en bewaartermijnen
- beslisregels voor melden?
e.Expliciteren informatiebehoeften (gebaseerd op beslisregels en dataminimalisatie)
Geen bijzonderheden (zie ook T.1c)
f.Benodigde competenties voor de uitvoering van de dienst of dienststap
aangegeven grondslag (ten behoeve van traceerbaarheid)
- grondslag = aanpassingswet Zvw (i.s.n.) + (regeling uitgewerkt door NIFP in) DJI-vademecum
Mandatering/delegatie (T6)[bewerken | brontekst bewerken]
In de concept-MvT staat: "Verwacht mag worden dat de Justitiële Informatiedienst en de Minister van BuZa de meldingen van begin- en einddatum van detentie doen".
Stel dat de definitieve MvT gaat luiden "de Justitiële Informatiedienst en de Minister van BuZa doen de meldingen van begin- en einddatum van detentie", dan lijkt de toekenning aan Justid een mandatering (te valideren aanname).
- mandaatverlener = partij/functionaristype "Onze Minister JenV", omdat die actor is in
' actorrol "melder aanvang detentie" is toegekend aan functionaristype "Onze Minister JenV” '
- mandaatontvanger = partij/overheidsorgaan "Justid"
- mandaatverlening = functionaristype "Onze Minister JenV" mandateert actorrol "melder aanvang detentie" aan partij/overheidsorgaan "Justid“
- grondslag = nu het (concept-) MvT (later mogelijk het mandaat-besluit)
Afhankelijkheden met andere diensten (T7)[bewerken | brontekst bewerken]
De dienst "melden aanvang detentie" is afhankelijk van gegevens over insluiting* van justitiabelen. Deze gegevens komen tot stand na uitvoering van een oorspronkelijke dienst bij DJI “insluiten justitiabele” en de bijbehorende documentele dienst “registreren insluiting justitiabele”. Deze registratie kan beschouwd worden als de oorsprong voor de gegevens die van belang zijn voor NL-detentiemeldingen.
⇒ direct afhankelijk van informatiedienst = “leveren brondata inzake insluitingen”
- Vraag 1: Nog te onderzoeken welke vergelijkbare informatiedienst beschikbaar is voor buitenlandse detenties van Nederlanders en de rol die DJI daarin speelt
- Vraag 2: De wet spreekt over “onverwijld” doorgeven. Past de nu gehanteerde QoS van de dienst “registreren insluiting justitiabele” bij de “onverwijld”-eis van de nieuwe dienst? Is het voldoende als een insluiting op vrijdagmiddag na het weekend wordt geregistreerd?
Iteratief toepassen van elementen T.2 t/m T.7 voor de afhankelijke diensten leidt tot:
- DJI is verantwoordelijk voor de dienstsoorten "insluiten justitiabele" en "registreren insluiting justitiabele“. Dit is cf. Penitentiaire Beginselenwet, die de te registreren gegevens opsomt;
- Van de dienstsoort "leveren brondata inzake insluitingen (informationeel)" noemt de wet niet de bijbehorende bevoegdheden, laat staan hoe deze geattribueerd zijn. Dat moet worden bepaald in beleid.
Aandacht voor Governance diensten:
- Bovenstaande kan ook leiden tot onderkennen van de dienst "beheren zorgverzekeringsmeldingen", waarvoor dan de elementen T.2 t/m T.7 iteratief worden uitgevoerd (met vragen zoals wie is daarvan de initiator / opdrachtgever en wie is de executor / opdrachtnemer).
- beleidsvtw = DGSenB/afdeling boetes en detentie ?
- uitvoeringsverantwoordelijke = ?
Toelichting op bovenstaand diagram: Je begint met het vaststellen van de dienst "melder aanvang detentie". Na de eerste iteratie (groene pijl) blijkt deze dienst twee afhankelijkheden te hebben: een externe actor die de dienst initieert (monitor detentiegebeurtenissen) en een informatiedienst die aangeeft dat de justitiabele is ingesloten. Met de tweede en evt. derde iteratie wordt dit verder uitgebreid en gedecomponeerd.