Waarom de HKBA gebruiken?

Uit ASTRA
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


Ketenuitdagingen[bewerken | brontekst bewerken]

De samenwerking in ketens zoals de strafrechtketen is vaak ingewikkeld en gaat niet altijd goed. Het is een complex samenspel dat vraagt om samenwerking tussen verschillende partijen en disciplines (politiek/beleid, uitvoering, ICT). In de praktijk zijn er de nodige onduidelijkheden of discussies over wie waarvoor verantwoordelijk is. Er zijn uiteenlopende beelden waar belanghebbenden vaak niet met elkaar over hebben gepraat.

Veel projecten en programma’s hebben last van onduidelijkheid over verantwoordelijkheden: welke verantwoordelijkheid ligt nu bij wie? En waar ligt de grondslag van de verantwoordelijkheid in wet of beleid. Daarnaast kunnen niet alle verantwoordelijkheden ‘aan de voorkant’ worden voorzien. Niet alles staat al duidelijk in een wet of beleidsregel opgeschreven. Dit komt vaak te laat aan het licht, tijdens organisatie- , proces- en ICT-implementatie en leidt dan tot onnodige vertraging en rework (eerder werk moeten herzien).

Daarnaast leiden cultuurverschillen tussen organisaties in de keten tot verwarring over intenties, afspraken en verwachtingen over en weer. Afstemming met de juiste partijen over de juiste onderwerpen op het juiste moment is een uitdaging voor projecten. Het doen van tijdige en gedegen uitvoeringstoetsen is nodig om problemen in de uitvoering en onbedoelde gevolgen te voorkomen. Eerder gemaakte keuzes in programma’s en projecten moeten vaak vlot worden herzien vanwege nieuwe Kamermoties of jurisprudentie. Dit vereist de mogelijkheid tot vlotte en gerichte impactanalyses, gebaseerd op goed geordende en beheerde (normatieve) documentatie

Ketenprocesanalyse[bewerken | brontekst bewerken]

Veel van deze uitdagingen zijn (deels) op te lossen door het doen van een goede ketenbusinessanalyse. Een goede ketenbusinessanalyse vertaalt (nieuwe) wetgeving of beleid naar (keten)uitvoering. Het geeft duidelijkheid over:

  • Wie doet wat wanneer en waarom?


Het grondig en systematisch analyseren van wet en regelgeving, beleid, en uitvoeringsafspraken leidt tot de passende en juiste kaders voor:

  • de te ontwikkelen oplossingen en
  • de verdere uitwerking tussen én


Maar in de praktijk blijkt het uitvoeren van een ketenbusinessanalyse niet eenvoudig te zijn voor de ketenpartners. Hoe pak je dat aan en hoe zorg je ervoor dat de analyse juist wordt uitgevoerd?

De HKBA helpt je hierbij. Het is een gestructureerde, systematische aanpak met een aantal logische stappen die iedereen kan volgen.

Waarom zou ik de HKBA gebruiken?[bewerken | brontekst bewerken]

Met de HKBA blijf je in lijn van de wet en maak je expliciete besluitvorming over beleidsvrijheid mogelijk. Het gebruik van de HKBA voorkomt blinde vlekken en zorgt ervoor dat je al vroeg bepaalde problemen in beeld krijgt. Het is een efficiënte manier om dilemma’s in ketens te analyseren.

De HKBA zorgt voor multidisciplinaire samenwerking (juristen, beleidsmedewerkers, architecten, analisten, ontwerpers, operationele experts, beheerders). Het zorgt voor betere oplossingen die meer draagvlak en een kortere doorlooptijd hebben en wetsuitvoering zoals bedoeld: doelen van wet- en regelgeving zijn zo vertaald dat de effecten van een nieuwe wet/beleid ook goed kunnen worden onderzocht.

Er wordt gekeken naar de geest van de wet en er is aandacht voor de menselijke maat. Vertrekken vanuit bevoegdheden leidt tot betere, betrouwbare informatiepositie voor betrokkenen – zowel wat je nodig hebt als wat je màg hebben (b.v. AVG)

Het gebruik van de HKBA heeft meerwaarde bij verschillende soorten veranderopgaven.

Type veranderopgave Opbrengst HKBA
Het opstellen van nieuw beleid
Uitvoeringstoets wetgeving
Verandering in wet- of regelgeving
Verandering in jurisprudentie
Uitvoering van projecten            
Impactbepaling in beheerfase?

Met als einddoel uitvoering die efficiënt, effectief, passend, rechtvaardig en menselijk is.