Standaarden

Uit ASTRA
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De printervriendelijke versie wordt niet langer ondersteund en kan weergavefouten bevatten. Werk uw browserbladwijzers bij en gebruik de gewone afdrukfunctie van de browser.

Samenwerking en interoperabiliteit[bewerken | brontekst bewerken]

Om de samenwerking in de strafrechtketen te ondersteunen en de interoperabiliteit van voorzieningen mogelijk te maken wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van standaarden. Over het algemeen zijn dit open standaarden en overheidsbrede standaarden die worden bijgehouden door het Forum Standaardisatie.

Dit Astra-katern geeft aan welke specifieke standaarden gebruikt worden bij de organisatie en inrichting van de informatievoorziening van de strafrechtketen, op verschillende aspecten. De standaarden benoemd op deze pagina hebben met name betrekking op ketenvoorzieningen en samenwerkingsafspraken op koppelvlakken.

We beschouwen een standaard als een ketenstandaard als de standaard van toepassing is verklaard voor samenwerking tussen ketenpartners in meer dan één bilaterale samenwerking. Omgekeerd: een afspraak of standaard die enkel van toepassing is in de samenwerking tussen 2 ketenpartners, wordt niet als ketenstandaard beschouwd.​

Een ketenstandaard kan voortkomen uit:​

  • Een wereldwijde, overheids-, rijks- of J&V-brede standaard die van toepassing wordt verklaard voor samenwerking tussen ketenpartners binnen de SRK​.
  • Een standaard die in een samenwerking tussen ketenpartners is ontwikkeld, die als ketenstandaard is doorontwikkeld en ook voor samenwerking tussen andere ketenpartners van toepassing is verklaard​​.

Governance aspecten van ketenstandaarden:

  • Het moet duidelijk zijn op welke samenwerking tussen welke ketenpartners een nieuwe of gewijzigde ketenstandaard van toepassing wordt verklaard en wat de impact daarvan is op voorzieningen van de ketenpartners
  • De ketenstandaard wordt voor de SRK van toepassing verklaard door het CIO-beraad / IB​ op basis van een ingediend advies (veelal via de SRK-AR en KV)
  • De ketenstandaard wordt in beheer genomen conform de afgesproken werkwijze voor beheer van ketenstandaarden binnen SRK-DDS. Hieronder valt ook de publicatie en attendering naar ketenpartners.

Standaardenlijst[bewerken | brontekst bewerken]

StandaardDomeinToelichting
Algemene Verordening gegevensbeschermingAlle verwerkingen van persoonsgegevens zowel door overheidsorganisaties als door private partijen.Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens.
Archimate-standaardModelleringstaal en tooling voor enterprise architectuur.Binnen JenV wordt het gebruik van deze standaard met tooling ondersteund.
BIOInformatiebeveiligingGemeenschappelijk normenkader, gebaseerd op ISO 27001/2 voor de beveiliging van de informatie(systemen) van de overheid.
BISLInformatiemanagementProcesbibliotheek voor de inrichting en organisatie van informatiemanagement.
Begrippen en definitiesBedrijfsprocessen en informatievoorziening van de strafrechtketen.Gegevens-woordenboek van de strafrechtketen.
CDMIn het CDM zijn informatieobjecten en kenmerken gedefinieerd die van belang zijn voor de samenwerking in de strafrechtketen.Standaard voor uitwisseling van gegevens in de strafrechtketen Conceptueel, logisch- en technisch gegevensmodel.
DEMO-werkwijzeOntwerpen en inrichten van samenwerking tussen organisaties.Een methodiek en een modelleringstaal voor onderling koppelen van organisaties
DigiKoppelingDigiKoppeling moet verplicht worden toegepast door Nederlandse overheden op alle digitale gegevensuitwisseling met behulp van gestructureerde berichten met voorzieningen die onderdeel zijn van de GDI, waaronder de basisregistraties.Digikoppeling bestaat uit een set standaarden voor veilig elektronisch berichtenverkeer tussen overheidsorganisaties.
DigiToegankelijkDigitoegankelijk moet door Nederlandse overheden worden toegepast op het aanbieden van webgebaseerde informatie-, interactie-, transactie- en participatiediensten.Door toepassing van Digitoegankelijk worden websites en webapplicaties met overheidsinformatie voor iedereen toegankelijk, ook voor mensen met functiebeperkingen (zoals dyslectici, kleurenblinden, en blinden).
EA JenVWerkprocessen en informatievoorziening van het Ministerie van JenV.Afspraken ten aanzien van het ontwerp en de inrichting van zowel de bedrijfsvoering en bedrijfsinrichting van JenV als de inrichting van primaire en de besturende processen.
ITILICT-beheersprocessenProcesbibliotheek met best practices die dienen als referentiekader voor het inrichten van de beheerprocessen binnen een ICT-organisatie.
JABTechnische standaard voor Asynchrone Berichtenuitwisseling tussen organisaties in de strafrechtketenJustitiestandaard Asynchrone Berichtenuitwisseling (JAB) dat weer is afgeleid van ebMS (ISO 15000-2 gecertificeerde versie van ebXML Message Service)
Ketenbrede Multimedia StandaardenBijdrage leveren aan interoperabiliteit met behoud van beschikbaarheid, integriteit, vertrouwelijkheid en authenticiteit (BIVA).De standaard betreft multimedia ten behoeve van (potentiële) processtukken in de strafrechtketen. De standaard voor multimediaformaten heeft alleen betrekking op de uitwisseling van multimediale bestanden.
MSPOrganisatieontwikkeling en verandermanagementMethodiek en hulpmiddelen voor de besturing van meerdere veranderactiviteiten in de vorm van een ontwikkelprogramma.
NORAInformatievoorziening van de overheid en dienstverlening aan burgers en bedrijvenNORA biedt kaders en richtlijnen voor het ontwerp en de inrichting van de informatievoorziening van de overheid en de dienstverlening aan burgers en bedrijven.
ODFVerplicht gebruik voor overheden en instellingen uit de publieke sector voor de uitwisseling van reviseerbare documenten.ODF is een applicatie- en leveranciers-onafhankelijke, duurzaam toegankelijke documentstandaard.
PDFVerplicht gebruik voor Nederlandse overheden bij publicatie niet- of beperkt reviseerbare documenten.PDF (NEN-ISO) moet worden toegepast op de uitwisseling en publicatie van niet- of beperkt reviseerbare documenten.
PSbDInformatiebeveiligingOntwerprichtlijnen die specifiek voor de strafrechtketen aangeven hoe de zorgvuldige en rechtmatige verwerking van persoonsgegevens geborgd wordt.
Prince-2Organisatieontwikkeling en verandermanagementMethodiek en hulpmiddelen voor projectmanagement door middel van een opdrachtgever-opdrachtnemer-model. Er bestaat ook een Prince-2 Agile uitbreiding voor Agile-vormen van ontwikkeling.
Raamwerk gegevenskwaliteitGegevensverwerking en -beheersprocessen.Raamwerk kwaliteitskenmerken van de gegevensverwerking in de strafrechtketen op basis van DAMA DM-BOK en IDQ.
... meer resultaten

Afstemming[bewerken | brontekst bewerken]

NaamRol/functieDatumVersie
Architectuurraad StrafrechtketenSchriftelijke review architectuurraad10-3-2020Versie 0.1
Architectuurraad StrafrechtketenSchriftelijke review ketenpartners20-3-2020Versie 0.2
Architectuurraad StrafrechtketenConsultatieversie gepubliceerd1-5-2020MB Mei 2020

Wijzigingen[bewerken | brontekst bewerken]

Wijzigingen en verwerking reviewcommentaar

WijzigingNaam en organisatieDatumVersie
Standaarden Informatievoorziening StrafrechtketenMinisterie Veiligheid en Justitie/DGRR/DVB1-2-2014
Geheel gereviseerde versie, eerste conceptLuuk Matthijssen10-3-2020Versie 0.1
Reviewcommentaar en inhoudelijke bijdragenFrans Smit (Rechtspraak), Ronald Siemonsma (CJIB), Jos van Dijk (Ministerie JenV/DI&I), René Luyten (Raad voor de Kinderbescherming), Pieterjan Vermeer (Jeugdzorg Nederland)12-3-2020Versie 0.1
Voorstel ter reviewArchitectuurraad Strafrechtketen20-3-2020Versie 0.2
Tekstredactie consultatieversieLuuk Matthijssen1-5-2020MB Mei 2020