Bedrijfsdienstresultaat beschreven

Uit ASTRA
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Identificatiekenmerk VA03
Thema Verantwoordelijkheden, processen en diensten (V)
Ketencommunicatievoorziening
Type Aanwijzing
Statement Het beoogde dienstresultaat met bijbehorende kwaliteitseisen is op ketenniveau beschreven.
Toelichting Het totaal van oorspronkelijke diensten en informatiediensten met ieders kwaliteitseisen dient het beoogde dienstresultaat op ketenniveau te kunnen leveren. Voorbeeld:
  • dienstresultaat = “vervoerde justitiabele”
  • benodigde informatiediensten o.m. “tonen risicoprofiel justitiabele” met kwaliteitseis “binnen 10 minuten + achterliggende gegevens hooguit een uur oud”
  • benodigde oorspronkelijke diensten o.m. “uitvoeren risico-analyse”, “ter beschikking stellen voertuig” (b.v. personenbus, cellenbus, gepantserd personenvoertuig door facilitair bedrijf) en “leveren transportgeleiding”
Rationale Voorkomen van breukvlakken door te redeneren vanuit een uiteindelijk te leveren dienstresultaat naar de totale keten van toeleverende diensten; hierdoor wordt duidelijk of dit resultaat kan worden gehaald, en met de beoogde kwaliteitseis. Dit draagt bij aan het behouden van ketenbrede interoperabiliteit.
Implicaties Er is bepaald welke functies / diensten in de “Grondplaat Strafrechtketen” worden geraakt (te gebruiken als startpunt voor afbakening en samenhang). Projecten kijken verder dan het koppelvlak tussen twee organisaties maar een end–to-end analyse te maken en af te stemmen, zowel qua inhoud als qua Quality of Service.
Verwijzingen Zie Grondplaat Strafrechtketen, Figuur 5 uit de KDA v1.0 (herkomst: Werk@Wijzer, Architectuur voor de Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen, v7.00, april 2018)
Te doen
  • Uitwerken: hoe verhoudt zich dit tot dienstoriëntatie, en wat betekent dit voor ketentesten? Want die zou alleen kijken naar inhoud en kwaliteit van de eigen dienst + de benodigde inhoud en kwaliteit van de diensten als eerstvolgende schakel in de keten – en niet alle schakels die daar (nu) weer achterliggen
  • Opsplitsing kwaliteitseisen naar Quality of Service en Quality of Content / Data (voor dat laatste: zie Kwaliteitscriteria en handreiking kwaliteit gegevensmanagement (NORA, 2021))