Standaarden: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Publicatie | |||
|Paginastatus=publiceren | |||
}} | |||
==Samenwerking en interoperabiliteit== | ==Samenwerking en interoperabiliteit== | ||
Om de samenwerking in de strafrechtketen te ondersteunen en de interoperabiliteit van voorzieningen mogelijk te maken wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van standaarden. Over het algemeen zijn dit open standaarden en overheidsbrede standaarden die worden bijgehouden door het Forum Standaardisatie. | Om de samenwerking in de strafrechtketen te ondersteunen en de interoperabiliteit van voorzieningen mogelijk te maken wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van standaarden. Over het algemeen zijn dit open standaarden en overheidsbrede standaarden die worden bijgehouden door het Forum Standaardisatie. |
Huidige versie van 24 jul 2023 om 14:24
Samenwerking en interoperabiliteit[bewerken | brontekst bewerken]
Om de samenwerking in de strafrechtketen te ondersteunen en de interoperabiliteit van voorzieningen mogelijk te maken wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van standaarden. Over het algemeen zijn dit open standaarden en overheidsbrede standaarden die worden bijgehouden door het Forum Standaardisatie.
Dit Astra-katern geeft aan welke specifieke standaarden gebruikt worden bij de organisatie en inrichting van de informatievoorziening van de strafrechtketen, op verschillende aspecten. De standaarden benoemd op deze pagina hebben met name betrekking op ketenvoorzieningen en samenwerkingsafspraken op koppelvlakken.
We beschouwen een standaard als een ketenstandaard als de standaard van toepassing is verklaard voor samenwerking tussen ketenpartners in meer dan één bilaterale samenwerking. Omgekeerd: een afspraak of standaard die enkel van toepassing is in de samenwerking tussen 2 ketenpartners, wordt niet als ketenstandaard beschouwd.
Een ketenstandaard kan voortkomen uit:
- Een wereldwijde, overheids-, rijks- of J&V-brede standaard die van toepassing wordt verklaard voor samenwerking tussen ketenpartners binnen de SRK.
- Een standaard die in een samenwerking tussen ketenpartners is ontwikkeld, die als ketenstandaard is doorontwikkeld en ook voor samenwerking tussen andere ketenpartners van toepassing is verklaard.
Governance aspecten van ketenstandaarden:
- Het moet duidelijk zijn op welke samenwerking tussen welke ketenpartners een nieuwe of gewijzigde ketenstandaard van toepassing wordt verklaard en wat de impact daarvan is op voorzieningen van de ketenpartners
- De ketenstandaard wordt voor de SRK van toepassing verklaard door het CIO-beraad / IB op basis van een ingediend advies (veelal via de SRK-AR en KV)
- De ketenstandaard wordt in beheer genomen conform de afgesproken werkwijze voor beheer van ketenstandaarden binnen SRK-DDS. Hieronder valt ook de publicatie en attendering naar ketenpartners.
Standaardenlijst[bewerken | brontekst bewerken]
Standaard | Domein | Toelichting |
---|---|---|
Algemene Verordening gegevensbescherming | Alle verwerkingen van persoonsgegevens zowel door overheidsorganisaties als door private partijen. | Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens. |
Archimate-standaard | Modelleringstaal en tooling voor enterprise architectuur. | Binnen JenV wordt het gebruik van deze standaard met tooling ondersteund. |
BIO | Informatiebeveiliging | Gemeenschappelijk normenkader, gebaseerd op ISO 27001/2 voor de beveiliging van de informatie(systemen) van de overheid. |
BISL | Informatiemanagement | Procesbibliotheek voor de inrichting en organisatie van informatiemanagement. |
Begrippen en definities | Bedrijfsprocessen en informatievoorziening van de strafrechtketen. | Gegevens-woordenboek van de strafrechtketen. |
CDM | In het CDM zijn informatieobjecten en kenmerken gedefinieerd die van belang zijn voor de samenwerking in de strafrechtketen. | Standaard voor uitwisseling van gegevens in de strafrechtketen Conceptueel, logisch- en technisch gegevensmodel. |
DEMO-werkwijze | Ontwerpen en inrichten van samenwerking tussen organisaties. | Een methodiek en een modelleringstaal voor onderling koppelen van organisaties |
DigiKoppeling | DigiKoppeling moet verplicht worden toegepast door Nederlandse overheden op alle digitale gegevensuitwisseling met behulp van gestructureerde berichten met voorzieningen die onderdeel zijn van de GDI, waaronder de basisregistraties. | Digikoppeling bestaat uit een set standaarden voor veilig elektronisch berichtenverkeer tussen overheidsorganisaties. |
DigiToegankelijk | Digitoegankelijk moet door Nederlandse overheden worden toegepast op het aanbieden van webgebaseerde informatie-, interactie-, transactie- en participatiediensten. | Door toepassing van Digitoegankelijk worden websites en webapplicaties met overheidsinformatie voor iedereen toegankelijk, ook voor mensen met functiebeperkingen (zoals dyslectici, kleurenblinden, en blinden). |
EA JenV | Werkprocessen en informatievoorziening van het Ministerie van JenV. | Afspraken ten aanzien van het ontwerp en de inrichting van zowel de bedrijfsvoering en bedrijfsinrichting van JenV als de inrichting van primaire en de besturende processen. |
ITIL | ICT-beheersprocessen | Procesbibliotheek met best practices die dienen als referentiekader voor het inrichten van de beheerprocessen binnen een ICT-organisatie. |
JAB | Technische standaard voor Asynchrone Berichtenuitwisseling tussen organisaties in de strafrechtketen | Justitiestandaard Asynchrone Berichtenuitwisseling (JAB) dat weer is afgeleid van ebMS (ISO 15000-2 gecertificeerde versie van ebXML Message Service) |
Ketenbrede Multimedia Standaarden | Bijdrage leveren aan interoperabiliteit met behoud van beschikbaarheid, integriteit, vertrouwelijkheid en authenticiteit (BIVA). | De standaard betreft multimedia ten behoeve van (potentiële) processtukken in de strafrechtketen. De standaard voor multimediaformaten heeft alleen betrekking op de uitwisseling van multimediale bestanden. |
MSP | Organisatieontwikkeling en verandermanagement | Methodiek en hulpmiddelen voor de besturing van meerdere veranderactiviteiten in de vorm van een ontwikkelprogramma. |
NORA | Informatievoorziening van de overheid en dienstverlening aan burgers en bedrijven | NORA biedt kaders en richtlijnen voor het ontwerp en de inrichting van de informatievoorziening van de overheid en de dienstverlening aan burgers en bedrijven. |
ODF | Verplicht gebruik voor overheden en instellingen uit de publieke sector voor de uitwisseling van reviseerbare documenten. | ODF is een applicatie- en leveranciers-onafhankelijke, duurzaam toegankelijke documentstandaard. |
Verplicht gebruik voor Nederlandse overheden bij publicatie niet- of beperkt reviseerbare documenten. | PDF (NEN-ISO) moet worden toegepast op de uitwisseling en publicatie van niet- of beperkt reviseerbare documenten. | |
PSbD | Informatiebeveiliging | Ontwerprichtlijnen die specifiek voor de strafrechtketen aangeven hoe de zorgvuldige en rechtmatige verwerking van persoonsgegevens geborgd wordt. |
Prince-2 | Organisatieontwikkeling en verandermanagement | Methodiek en hulpmiddelen voor projectmanagement door middel van een opdrachtgever-opdrachtnemer-model. Er bestaat ook een Prince-2 Agile uitbreiding voor Agile-vormen van ontwikkeling. |
Raamwerk gegevenskwaliteit | Gegevensverwerking en -beheersprocessen. | Raamwerk kwaliteitskenmerken van de gegevensverwerking in de strafrechtketen op basis van DAMA DM-BOK en IDQ. |
... meer resultaten |
Afstemming[bewerken | brontekst bewerken]
Naam | Rol/functie | Datum | Versie |
---|---|---|---|
Architectuurraad Strafrechtketen | Schriftelijke review architectuurraad | 10-3-2020 | Versie 0.1 |
Architectuurraad Strafrechtketen | Schriftelijke review ketenpartners | 20-3-2020 | Versie 0.2 |
Architectuurraad Strafrechtketen | Consultatieversie gepubliceerd | 1-5-2020 | MB Mei 2020 |
Wijzigingen[bewerken | brontekst bewerken]
Wijzigingen en verwerking reviewcommentaar
Wijziging | Naam en organisatie | Datum | Versie |
---|---|---|---|
Standaarden Informatievoorziening Strafrechtketen | Ministerie Veiligheid en Justitie/DGRR/DVB | 1-2-2014 | |
Geheel gereviseerde versie, eerste concept | Luuk Matthijssen | 10-3-2020 | Versie 0.1 |
Reviewcommentaar en inhoudelijke bijdragen | Frans Smit (Rechtspraak), Ronald Siemonsma (CJIB), Jos van Dijk (Ministerie JenV/DI&I), René Luyten (Raad voor de Kinderbescherming), Pieterjan Vermeer (Jeugdzorg Nederland) | 12-3-2020 | Versie 0.1 |
Voorstel ter review | Architectuurraad Strafrechtketen | 20-3-2020 | Versie 0.2 |
Tekstredactie consultatieversie | Luuk Matthijssen | 1-5-2020 | MB Mei 2020 |