DEMO

Uit ASTRA
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Identificatiekenmerk VK02
Thema Verantwoordelijkheden, processen en diensten (V)
Ketencommunicatievoorziening
Type Richtlijn/standaard
Statement Design & Engineering Methodology for Organizations (DEMO)
Toelichting DEMO is een denk- en modelleringswijze die communicatie tussen en resultaat-verantwoordelijkheden van actoren als uitgangspunt neemt voor het ontwerpen van organisaties en ketens. Zo’n model wordt uitgedrukt in samenwerking tussen actoren in patronen in het leveren en afnemen van diensten, en de samenhang met de semantiek van daarbij ontstane en gebruikte feiten. DEMO is ook de inspiratiebron voor het onderscheid tussen oorspronkelijke diensten en informatiediensten en het afspraken interactiepatroon. DEMO beperkt zich tot inrichtingsonafhankelijke modellen, d.w.z.
  • benoemt wel verantwoordelijkheden maar geeft niet aan waar die te beleggen – is dus organisatie-agnostisch, en
  • zegt niets over toepassing van ICT – is dus techniek-agnostisch.

    DEMO als denkwijze achter dienstoriëntatie kan worden gebruikt samen met procesoriëntatie (zie presentatie Dienstoriëntatie en Ketenwerkprocessen (SRK-AR, 19mei2021)), waarbij DEMO zich dus beperkt tot het inrichtingsonafhankelijke deel.

  • Rationale Verhelderen van verantwoordelijkheden voor en dienstresultaten van diensten.
    Implicaties Hanteer voor de uitwerking van diensten de denkwijze van DEMO.
    Verwijzingen
  • DEMO - Wikipedia
  • Presentatie Dienstoriëntatie voor SRK (SRK-AR, 19dec2019)
  • Enterprise Engineering institute als beheerorganisatie ee-institute.org
  • Taalstandaard DEMO-SL op Publications – Enterprise Engineering Institute (demo.nl)
  • Theorieboek Enterprise Ontology – A Human-Centric Approach to Understanding the Essence of Organisation (Dietz & Mulder, Springer, 2020)
  • Te doen
  • Verheffen van (delen van; bijvoorbeeld het afspraken interactiepatroon) de denkwijze van DEMO tot standaard in StrafRechtKeten voor interoperabiliteit op ketenniveau? Start met check bij Forum Standaardisatie.
  • Hands-on aanpak formuleren voor het gestructureerd omgaan met diensten cf. het SRK-architectuurprincipe Dienstoriëntatie, inclusief de relatie met de denkwijze achter ketenwerkprocessen cf. Werk@Wijzer.