Eigenschap:Toelichting

Uit ASTRA
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Dit is een eigenschap van type Tekst.

Showing 20 pages using this property.
A
Denk bij de context bijvoorbeeld aan grondslagen, doelbindingen, locatie.  +
Gedragingen van burgers en dus ook crimineel gedrag verplaatsen zich van de fysieke wereld naar het digitale domein. De partners in de strafrechtketen moeten in dit digitale domein aanwezig zijn met zichtbaar en onzichtbaar waarnemingsvermogen en met bevoegdheden om in te grijpen. Dat vereist nieuwe kennis en vaardigheden die voor een groot deel nog moeten worden ontwikkeld en die het noodzakelijk maken om in nieuwe allianties met maatschappelijke partners nationaal en internationaal samen te werken. Daarbij moeten naast strafrecht ook alternatieve strategieën zoals preventie en verstoren worden ingezet.  +
Gedragingen van burgers en dus ook crimineel gedrag verplaatsen zich van de fysieke wereld naar het digitale domein. De partners in de strafrechtketen moeten in dit digitale domein aanwezig zijn met zichtbaar en onzichtbaar waarnemingsvermogen en met bevoegdheden om in te grijpen. Dat vereist nieuwe kennis en vaardigheden die voor een groot deel nog moeten worden ontwikkeld en die het noodzakelijk maken om in nieuwe allianties met maatschappelijke partners nationaal en internationaal samen te werken. Daarbij moeten naast strafrecht ook alternatieve strategieën zoals preventie en verstoren worden ingezet.  +
Op het gebied van handhaving zien we dat illegale activiteiten zich niets aantrekken van territoriale grenzen. Daders die zich steeds anders organiseren, in wisselende samenstellingen en internationaal opereren en gebruik maken van geavanceerde afschermingstechnieken laten zich moeilijker vangen. Er is ook een duidelijke samenhang tussen internationalisering en digitalisering vanwege het internationale karakter van het internet. Een hacker, phisher of scammer is niet gebonden aan landsgrenzen. Een DDoS aanval op een Nederlandse website kan vanuit elke plek op aarde worden opgezet. Door de gunstige logistieke en geografische omstandigheden is cybercrime in Nederland relatief groot. De consequentie van deze ontwikkelingen is dat de Strafrechtketen ingericht moet zijn op internationale samenwerking om preventie en opsporing succesvol te maken, misdadigers te veroordelen en te bestraffen.  +
Omgevingsveranderingen – zoals verwachtingen vanuit de maatschappij, vormen van criminaliteit en technologische mogelijkheden – dienen zich van buitenaf op de strafrechtketen aan. De aanpassing betreft zowel de dienstverlening van de strafrechtketen (b.v. vergelding versus interventie gericht op gedragsverandering) als de inrichting met mensen, middelen en werkwijzen. Voorbeelden hiervan zijn mediation en wisselende samenwerkingsverbanden met instanties in zorg of werk en inkomen. Zo’n slimme aanpassing is gepast, proportioneel, doordacht, mogelijk innovatief en vaak met een korte terugverdientijd.  +
Omgevingsveranderingen – zoals verwachtingen vanuit de maatschappij, vormen van criminaliteit en technologische mogelijkheden – dienen zich van buitenaf op de strafrechtketen aan. De aanpassing betreft zowel de dienstverlening van de strafrechtketen (b.v. vergelding versus interventie gericht op gedragsverandering) als de inrichting met mensen, middelen en werkwijzen. Voorbeelden hiervan zijn mediation en wisselende samenwerkingsverbanden met instanties in zorg of werk en inkomen. Zo’n slimme aanpassing is gepast, proportioneel, doordacht, mogelijk innovatief en vaak met een korte terugverdientijd.  +
Gedragingen van burgers en dus ook crimineel gedrag verplaatsen zich van de fysieke wereld naar het digitale domein. Veel criminaliteit wordt complexer en omvangrijker door technologie, digitalisering, toegang tot big data en onoverzichtelijke en fluïde netwerken, en daardoor ook moeilijker te detecteren. Dit alles doet een groot beroep op het adaptieve en innovatieve vermogen van de strafrechtspleging en vergt investeringen in menskracht, kennis, materieel, middelen, (internationale) samenwerking en een programmatische aanpak. Daarbij verwachten burgers en bedrijven dat ze ook via digitale kanalen met de overheid kunnen communiceren.  +
"blijvend aantonen" kan niet 100%, als daarmee wettelijke bewaartermijn zouden worden geschonden; bijvoorbeeld "ik heb besloten op basis van (inmiddels verwijderde) biometrie van (onbekende SKN) besloten "deze persoon" (wie??) de zaak (is deze dan nog welke bekend?) te seponeren"  +
Adequate waarheidsvinding vormt de basis voor juiste en eerlijke gerechtelijke beslissingen. De digitalisering van het strafproces en de informatievoorziening helpen bij verzamelen, ordenen en inzichtelijk presenteren van de daarvoor benodigde bewijslast. Daarbij kunnen ook betere waarborgen worden getroffen om te zorgen dat bewijsmateriaal authentiek en rechtmatig verkregen is.  +
Het Advocatenportaal is een gezamenlijke website van de Rechtspraak en het Openbaar Ministerie waar strafrechtadvocaten dossiers kunnen downloaden van zaken die binnen de Rechtspraak door de enkelvoudige strafkamer worden behandeld. Het portaal maakt - voor het plaatsen van dossiers - gebruik van de koppeling tussen het primaire processysteem GPS en het dossiersysteem van de Rechtspraak Divos. Het is de bedoeling dat de dienstverlening van het Advocatenportaal stapsgeijs wordt uitgebreid om op termijn ook digitaal procederen mogelijk te maken.  +
<ul><li>Het uitvoeren van een afleidingsregel, leidend tot een afgeleid feit, verandert de toestand in de (business) wereld niet;<li>Originele feiten zijn een verandering in de toestand van de (business) wereld; zulke originele (productie)feiten kunnen worden onderscheiden in twee smaken:<ol><li>immaterieel (verreweg in de meerderheid in de SRK), zoals beslissen, beoordelen, adviseren, ontwerpen;<li>materieel, zoals maken, transporteren en waarnemen.</ol></ul>  +
Zo’n afleidingsregel is een 100% deterministisch algoritme voor het uitrekenen van een (“afgeleid”) feit op basis van andere (zowel originele als afgeleide) feiten. Bij uitvoering van dit algoritme is dus geen sprake van oordeelsvorming (zoals bijvoorbeeld het uitvoeren van een risicotaxatie). <p>Dit betreft ook afleidingsregels die van belang zijn voor het communiceren van SRK met andere ketens. <p>Voorbeelden rond veelplegers: <li>een <em>veelpleger</em> is een natuurlijk persoon, die meer dan 10 misdrijffeiten gepleegd heeft in zijn/of haar hele carrière, waarbij minimaal 1 feit in het laatste 12 maanden; <li>een <em>zeer actieve veelpleger</em> is een natuurlijk persoon die dan 10 misdrijffeiten heeft gepleegd in de laatste 5 jaar, waarvan minimaal 1 feit in de laatste 12 maanden; <li>een <em>stelselmatige dader</em> is een zeer actieve veelpleger, waarbij in de laatste 5 jaar minimaal 3 straffen opgelegd en tenuitvoergelegd zijn  +
Voor elke onderkende dienstsoort wordt bepaald welke statussoorten voor die dienstsoort van toepassing zijn. DEMO onderkent een standaardset van statussoorten.  +
<ul><li>Basispatroon: verzocht, beloofd, geëxecuteerd, verklaard, aanvaard<li>Standaardpatroon: basispatroon + afgewezen, verworpen<li>Compleet patroon: standaardpatroon + herroepen, toegestaan, geweigerd  +
De collectie van generieke afspraakstatussoorten uit het [[Interactiepatronen#Afsprakenpatroon|afsprakenpatroon]] omvat onder meer verzoeken, beloven, weigeren en op woorden terugkomen. Volgens deze Aanwijzing dient uit die collectie een deelverzameling te worden gekozen die voor deze dienst relevant is om bij te houden en te delen in de keten. <p>Zo kan voor de dienstsoort “vervoeren justitiabele” worden afgesproken dat alleen verzoek en belofte/weigering (met hun bijbehorende tijdstippen) worden gedeeld, en bijvoorbeeld niet het (gereed) verklaren en het aanvaarden of verwerpen daarvan. Daarnaast kan worden afgesproken dat bij het verzoek wel de “bedoelde afhandeltijd” (intended settlement time = uiterlijk aanvaardbare periode waarbinnen de volgende coördinatiehandeling wordt verwacht) wordt vastgelegd, maar bij belofte of weigering niet.  +
Als basis voor de onderkenning van architectuurlagen is gekozen voor de lagen uit het EIF-interoperabiliteitsmodel. <ol><li>Juridische interoperabiliteitslaag <ul><li>Wet en regelgeving<p>Faciliteert de wet- en regelgeving van betrokken ketenpartijen de communicatie (b.v. adequate rechtsgeldigheid van digitale berichten; omgaan met verschillende wettelijke regimes, zoals privacywetgeving)?<li>Doelstellingen (richten)<p>Zijn de doelstellingen en verwachtingen van de communicatie tussen de betrokken partijen duidelijk?</ul><li>Organisatorische interoperabiliteitslaag<ul><li>Verantwoordelijkheden (inrichten)<p>Zijn de verantwoordelijkheden voor de communicatie op alle lagen duidelijk belegd; niet alleen per betrokken ketenpartij, maar ook per autorisatierol (taakstelling) binnen de ketenpartij – die kan verschillen per keten waarin de partij opereert<li>Intenties (verrichten)<p>Is het gewenste commitment bij de juiste ontvanger opgeroepen (b.v. DV&O (h)erkent dat haar een verzoek om een justiabele te vervoeren is gedaan)?</ul><li>Semantische interoperabiliteitslaag<ul><li>Syntax<p>Is het bericht volgens de afgesproken syntax verstuurd (b.v. datum als DDMMJJJJ)?<li>Semantiek<p>Heeft de ontvanger de betekenis van het [[bericht]] begrepen (b.v. ‘eindtijdstip vervoer justitiabele’ is al dan niet inclusief formele overdracht van de justitiabele)?</ul><li>Technische interoperabiliteitslaag<ul><li>Transport<p>Is het bericht aangekomen zoals verzonden (b.v. de verzonden bits komen overeen met de ontvangen bits) en volgens het afgesproken protocol (b.v. WUS)?<li>Berichtformaat<p>Is het bericht ontvangen in het afgesproken formaat (b.v. Mp4 of XML)?</ul></ol>De applicatieve verwerkbaarheid van het bericht speelt geen rol in de afweging. Dit is een verantwoordelijkheid van de betrokken partijen zelf.  +
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens.  +
Binnen de KDA wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten algoritmen: <ul><li>beslisregel: algoritme waarvoor oordeelsvorming nodig is<li>afleidingsregel: volledig deterministisch algoritme, zonder oordeelsvorming<li>conversieregel: algoritme voor converteren van syntax- of formaat<li>...  +
De e-Makelaar mag nooit aan oordeelsvorming doen. Oordeelsvorming is het vermogen om uit de waargenomen verschijnselen gevolgtrekkingen af te leiden over de wezenlijke gesteldheid van de dingen (van Dale). <p>De E-Makelaar kan verschillende berichten met evt. verschillende technisch protocollen samenvoegen: dus 1 api-service plus 1 ebms bericht als samengesteld ebms bericht uitleveren. <p>Voorbeeld wel toegestaan: Bundelen van informatieproducten tot één nieuw, gebundeld informatieproduct, of doorvragen op basis van antwoord uit een eerste vraag (kenteken) voor stellen tweede vraag (voertuiginformatie). <p>Voorbeeld <em>niet</em> toegestaan: Bepalen welk adres leidend is voor de SRK. Adressen van justitiabelen worden met verschillende doelen bijgehouden door verschillende ketenpartners – bijvoorbeeld door OM voor betekenen van een vonnis en door politie voor waarschijnlijke verblijfplaatsen. Om te bepalen welk adres leidend is voor de SRK is oordeelsvorming nodig.  +
Alternatieven voor zo’n toegestane tekenset zijn bijvoorbeeld <ol><li>uitsluitend alfanumeriek (dan zijn POL-125, POL_125, POL 125, POL/125, POL.125, POL@125 etc. niet toegestaan, alleen varianten als POL125, OPL125, PO125L); POL125 is wel geconstrueerd vanuit betekenis, maar deze mag daaraan niet op formele wijze worden ontleend (zie [[:Geen betekenis ontlenen aan identificatiekenmerk|Geen betekenis ontlenen aan identificatiekenmerk]] (IIA04)). <li>conform het internationale [https://www.doi.org/doi_handbook/2_Numbering.html#2.5 DOI-handboek], die een aanmerkelijk ruimere tekenset toestaat, namelijk [https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Coded_Character_Set#:~:text=%20Universal%20Coded%20Character%20Set%20%201%20Encoding,numbers%E2%80%94the%20same...%204%20See%20also.%20%20More UCS-2].  +