Foutherstel

Uit ASTRA
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Een zwakke plek in iedere keten is het herstellen van fouten die zich verspreid hebben door de keten. Ongeacht hoe deze fout, per ongeluk (vb. typefout) of met opzet (vb. identiteitsfraude), is ontstaan. Zolang een fout zich beperkt tot binnen de muren van een organisatie is dit redelijk goed te herstellen. Verlaat het foute gegeven de organisatie en vindt er besmetting plaats bij het handelen van andere organisaties die op grond van die foute informatie handelen, dan is herstel uiterst moeizaam. In het boek “De verdachte in de digitale bak” zijn de complicaties bij identiteitsverwisseling t.g.v. fraude of administratieve fouten uitgebreid beschreven.

Voor een betrokkene die in een dergelijke situatie terecht is gekomen, is het herstellen van zo'n fout nauwelijks mogelijk. Het corrigeren op de plaats waar de fout is ontstaan is veelal niet voldoende omdat de fout zich verder in de keten heeft verspreid, met nieuwe fouten tot gevolg. Alleen een bericht sturen met het juiste informatieobject is niet voldoende. Voor het oplossen van dergelijke fouten moeten ketenpartners in gezamenlijkheid afzonderlijke compenserende acties uitvoeren. Zie de casus Ron Kowsoleea, de voorbeelden van de Kafka-brigade en het Meldpunt Identiteitsfraude.


Aanwijzing.png

Het herstellen van organisatie-overstijgende fouten behoort ook tot de kerntaken van de ketenpartners. Bij het ontwerpen van processen en diensten dient ook het herstel van fouten zoveel mogelijk ontworpen te worden. Dat betreft zowel herstel voor betrokkene, bijvoorbeeld het herstellen van een vonnis op de verkeerde naam, als het corrigeren van bijbehorende administraties.


Overweging.png

De KDA doet geen uitspraak in welke mate dit geautomatiseerd of handmatig moet gebeuren. De vastlegging van een bewerkingsketen en het hanteren van het afsprakenpatroon kunnen wel faciliteren in de analyse van de "verspreiding" van de fout.


Aanwijzing.png

Ketenpartners toetsen aan de hand van simulaties en ketentesten de robuustheid van het herstelvermogen, in het ontwerp en in de praktijk. Afspraken met betrekking tot foutherstel worden opgenomen bij de kwaliteitseisen van de dienstverlening en de aansluitvoorwaarden voor de dienstverlening. Besteedt hierbij speciaal aandacht aan de doorlooptijd om fouten zo snel mogelijk te herstellen.


 IDStatementRationaleImplicaties
Foutherstel met doorwerking in de ketenFA01Processen en diensten zijn met foutherstel met doorwerking in de keten(s) ingericht.Fouten van elke aard (menselijk, procedureel, technisch) komen voor – zowel bedoeld (fraude) als onbedoeld (vergissing). Vanuit het oogpunt van goed bestuur, eerlijke en zorgvuldige strafrechtspleging en vertrouwen in de Rechtstaat moeten fouten adequaat hersteld kunnen worden.In ontwerpen en afspraken is naast het basispatroon (verzoeken, beloven, verklaren, aanvaarden) ook de afhandeling van het complete afsprakenpatroon (inclusief weigeringen, op woorden terugkomen, etc.) uitgewerkt en geïmplementeerd. Hier dient dus een bewuste keuze zichtbaar te zijn wat handmatig en wat geautomatiseerd te herstellen; beide kan verantwoord zijn, mits passend binnen de afgesproken QoS, in het bijzonder doorlooptijd.

Deze mate van kwaliteit van foutherstel (alle gevolgen, alle niveaus) dient te worden aangetoond door naspelen in een met succes uitgevoerde ketentest, op basis waarvan toegang wordt verkregen dan wel behouden blijft tot het gebruik van de dienst (e.e.a. conform de aansluitvoorwaarden). Uiteraard hebben ketentesten een breder doel, namelijk ook en juist preventief. In de ketentest gaat het om de totale werking van de keten, van oorspronkelijke diensten en informatiediensten t/m onderliggende applicaties en technische infrastructuur; onderdeel daarvan is de ketenregressietest als waarborg voor de EIF-laag “Technische interoperabiliteit” (applicaties en technische infrastructuur).

HerroepingspatroonFG03Herroepingspatroon
Kafka brigadePG02Kafka Brigade: De digitale kooi
Onderzoeken structurele datafoutenFA02Ieder project onderzoekt of binnen diens domein bestaande structurele datafouten optreden, en spant zich in om bij te dragen aan de oplossing daarvan.Verbeteren van datakwaliteit werkt optimaal als een “normaal onderdeel” van een project.Ieder projectvoorstel of PSA omvat een sectie over structurele datafouten en mogelijke bijdragen aan de oplossing daarvan door dit project, die aantoonbaar afgestemd is met het Netwerk Datakwaliteit.